Ból kręgosłupa to coś, z czym zmaga się bardzo wiele osób. Ludzie coraz częściej skarżą się na dolegliwości związane z kręgosłupem i wywoływany przez nie dyskomfort. Niestety, często siedzący styl życia nie polepsza tej sytuacji. Chcąc to zmienić, możemy zacząć praktykować hobby, które pozytywnie wpłynie na nasz kręgosłup. W ten sposób będziemy mogli zminimalizować ból, ale i rozwinąć nasze zainteresowania. 

Ból kręgosłupa – co może być przyczyną?

Ból kręgosłupa może pojawić się na skutek różnych aspektów. Nierzadko jest bardzo dotkliwy i dokucza nam przez kilka dni. Jakie mogą być jego przyczyny?

  • siedzący tryb życia,
  • brak aktywności fizycznej,
  • garbienie się,
  • nieprawidłowe schylanie się,
  • przeciążenie kręgosłupa,
  • źle dobrany materac,
  • nadwaga,
  • osteoporoza,
  • wady postawy, jak na przykład skolioza czy lordoza,
  • nadwyrężenie mięśni,
  • urazy,
  • stres.

Źródeł bólu kręgosłupa może być naprawdę wiele. Jeśli zacznie doskwierać nam ból, warto zastanowić się, co mogło być jego przyczyną. W ten sposób łatwiej będzie nam poradzić sobie z tym problemem.

Dlaczego należy dbać o kręgosłup? 

Dbanie o kręgosłup jest kluczowe, ponieważ bez zdrowego kręgosłupa niezwykle ciężko będzie nam funkcjonować i wykonywać niektóre zadania. Nie zareagowanie w odpowiedniej chwili może skutkować tym, że doprowadzimy do wad postawy, które zostaną z nami znacznie dłużej. Co więcej, ból kręgosłupa może być oznaką innych chorób – w tym nowotworowych, dlatego, jeśli będziemy odczuwać dyskomfort, nie lekceważmy go.

Zdrowa rutyna i wykonywanie czynności dobrych dla kręgosłupa pomoże nam zapobiec wielu dolegliwościom oraz urazom. Zmniejszymy napięcie, zminimalizujemy ból, a do tego wzmocnimy nasze mięśnie. To wszystko przełoży się na lepsze samopoczucie.

Jakie hobby są dobre na kręgosłup?Pływanie 

Jednym z najbardziej popularnych hobby, które pozytywnie działają na kręgosłup, jest pływanie. Praktykowanie tej dyscypliny zapewnia nam wiele korzyści, a do tego pozwala odprężyć się i na moment odciąć od rzeczywistości. Co więcej, pływanie angażuje całe nasze ciało; wzmacnia mięśnie poprzez wykorzystywanie ich do pokonania oporu wody.

W wodzie nasze ciało zostaje odciążone, dzięki czemu znika nagromadzone w nim napięcie. Ten aspekt oddziałuje pozytywnie na nasz kręgosłup. Podczas pływania nie obciążamy ani naszych mięśni, ani stawów, tylko je wzmacniamy. W ten sposób możemy ponadto skorygować wady postawy i zminimalizować ból. Miejmy jednak na uwadze to, by dobrać style pływackie do naszych możliwości – na przykład osoby, które zmagają się z dolegliwościami kręgosłupa, nie powinny pływać “żabką”, ponieważ ta technika zmusza ciało do napięcia. Najbezpieczniejszą opcją będzie pływanie grzbietem, które umożliwia utrzymywanie kręgosłupa w jego naturalnej pozycji.

Joga

Dyscyplina, która obecnie cieszy się coraz większą popularnością, jest joga. To nie tylko sposób na zrelaksowanie się i wyciszenie, ale i zminimalizowanie bólu kręgosłupa. Techniki jogi pozwalają nam rozciągnąć ciało i pozbyć się napięcia z mięśni. Dzięki nim zapanujemy również nad oddechem – w ten sposób będziemy mogli skutecznie się odprężyć. Pamiętajmy jednak, aby prawidłowo wykonywać dane ćwiczenia. Złe nawyki mogą wyrządzić nam wiele szkód. Z tego względu warto na początku zapisać się na zajęcia z jogi, na których nauczyciel pokaże nam, jak odpowiednio ćwiczyć. Wtedy zyskamy pewność, że dane praktyki mają dobry wpływ na nasze ciało i nie grożą nam żadne urazy.

Pilates

Dla osób, które przepadają za bardziej intensywnymi treningami, świetną opcją będzie pilates. Celem tej techniki jest wzmocnienie naszych mięśni i poprawienie kondycji. Możemy również liczyć na zwiększenie elastyczności ciała. Zyskamy ponadto szansę na to, aby odciążyć kręgosłup. Regularna praktyka pilatesu sprawi, że będziemy bardziej wytrzymali, silniejsi i odporni na różne dolegliwości. Nasze plecy również nam za to podziękują – dzięki wzmocnieniu mięśni pozbędziemy się bólu i dyskomfortu.

Spacery

Niezwykle prostą i przyjemną formą ruchu są spacery. To rozwiązanie dla tych, którzy nie przepadają za aktywnością fizyczną, a do tego nie posiadają zbyt dużo czasu. Nawet krótkie wyjście na spacer może przynieść nam wiele korzyści. Zapewnimy naszemu ciału codzienną dawkę ruchu i dotlenimy organizm. Szybko zauważymy, że polepszy się również nasze samopoczucie. Podczas spacerów będziemy mogli zmniejszyć nasz stres, przemyśleć sprawy czy spojrzeć na sytuację z innej perspektywy. To pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie psychiczne. Jeśli posiadamy pracę biurową, koniecznie musimy uwzględnić ruch w naszej rutynie. Spacery będą wspaniałym pomysłem dla każdego – zarówno dla tych posiadających gorszą kondycję, jak i tych, którzy regularnie trenują.

Nie ma wątpliwości, że zdrowy kręgosłup powinien być naszym priorytetem. Ból pleców powoduje dyskomfort i znacznie utrudnia nam funkcjonowanie. Możemy jednak temu zapobiec – postawmy na zdrową rutynę, która pomoże nam poradzić sobie z naszymi dolegliwościami. Wprowadzenie do naszego życia hobby, które pozytywnie wpływają na kręgosłup, może nam pozbyć się dyskomfortu, ale i znaleźć nowe zainteresowania oraz zadbać o naszą aktywność fizyczną. <